Thursday, April 27, 2023

Pengurusan Rekod Penyelenggaraan Kereta (Car Maintenance Record Management)

Pengurusan rekod maintenance services setiap Kali buat service kereta ni wajib Kita simpan Dan susun supaya mudahkan proses untuk rujukan akan datang. Ada je apps Yang dah ready kat playstore atau appstore, cuma kadang2 basics dan terlalu overated walaupun bagus atau reliability apps Tu kadang2 developer yang dah tak continue (version upgrade) naya kat Kita pulak nak cari balik. 

Ada car manufacturer Yang dah developed apps untuk customer especially zaman canggih masa ni pun boleh je guna Dan lagi canggih mungkin boleh link dengan system diorang dengan Kita punya rekod kereta.

Tapi bagi setengah penguna kadang Ada perkara Yang Kita buat tak perlu ke Service center Yang tak masuk dalam rekod apps dari manufacturer Tu if Ada part Yang Dan warranty tak perlu masuk dalam rekod diorang.
Bila Kita buat Kita punya rekod lagi mudah until Kita tau actual spending Kita Setiap Kali services, make-up atau custom modified kereta Kita.

Perkenalkan AppSheet, cara paling simple untuk apps development yang mudah. Boleh jugak nak buat guna Google form, tapi AppSheet ni Kita boleh generate Apps install kat phone terus. If Google form kena buat shortcut link apps kat desktop phone. Tapi tak semua phone boleh buat shortcut link. Dengan AppSheet, database still guna Google Sheet (excel) sebab dia boleh link dengan Google Drive. Boleh link dengan Gmail Kita Dan paling bagus Ada rekod dalam excel file. Kalo dari mula rajin key-in rekod memang terbaiklah!

Ini contoh form Yang aku create untuk fill up masukkan rekod Setiap job/kerugian. 

Terpulang pada kretiviti masing2 nak design form and buat field until entry data. Ni Yang free version, if nak masukkan Gambar (atau resit) kena la subscribe version Yang berbayar. Kalo boleh masukkan Gambar lagi canggih sebab version berbayar boleh banyak lagi masukkan features nak buat graph atau analysis laon2 pun boleh. Tapi guna free version pun dah memadai untuk reference.


Inilah list Yang masuk dalam rekod Setiap Kali buat service. So boleh keep track semua details bila buat, millage berapa, vendor Dan jumlah Yang dah spent.

Ni contoh details rekod Yang dah key-in.

Semoga ini dapat memberi panduan buat penguna kereta Yang nak buat pengurusan rekod maintenance services sendiri.

insha'Allah next entry (if rajin) aku buat pulak tutorial macam mana nak develop apps guna AppSheet untuk buat form Dan link dengan Google Drive.

No comments:

Post a Comment